#eustaeroon #fixit

Merkitys Suomelle


Euroopan parlamentista eroaminen tulisi valmistella perusteellisesti, koska se käynnistäisi Suomessa laajamittaisen poliittisen prosessin, joka edellyttäisi kansanäänestyksen järjestämistä. Suomen kansalaiset saisivat siten käyttää äänioikeuttaan EU:sta eroamisesta, ja tätä ajatusta kannatan vahvasti kampanjaohjelmassani. 

Suomen kansalaisilta on kysytty liittymisestä Euroopan unioniin vain kerran neuvoa-antavalla kansanäänestyksellä. Sen jälkeen Suomi on liittynyt myös muun muassa Euroopan talous- ja rahaliitto EMU:n sekä Euroopan vakaus- ja kasvusopimukseen. Ennen kansanäänestystä EU:n haitat ja edut sekä mahdolliset seuraukset Suomen kansalaisille nyt ja tulevaisuudessa on esitettävä ymmärrettävästi ja informatiivisesti.

Europarlamentista eroaminen merkitsisi myös sitä, että Suomi voisi saada takaisin muun muassa sisäpolitiikkansa, mukaan lukien kauppasopimukset ja oman maahanmuuttopolitiikkansa. Seurauksiin liittyisi tietysti myös taloudellisia ja muita poliittisia näkökohtia, jotka pitää ottaa huomioon, sekä ehdottomasti tarve luoda uusia kansainvälisiä suhteita EU:n ulkopuolelle. Taloudellisten vaikutusten laajuuteen pystytään vaikuttamaan irtautumisprosessin aikana, siihen miten Suomi pystyy aktiivisella ja määrätietoisella etenemisellä navigoimaan ja neuvottelemaan asemansa globaalissa poliittisessa maaperässä - solmien kauppasuhteita muihin maihin eron jälkeen. Poliittisesti eroaminen taas merkitsisi muutosta Suomen kansainvälisissä suhteissa. 

Se voi toki, jos sallimme, vaikuttaa diplomaattisiin suhteisiin EU:n jäsenvaltioiden kanssa ja vaikuttaa maan globaaliin asemaan. Kotimaassa päätös voi vaikuttaa poliittiseen dynamiikkaan, mikä saattaa johtaa muutoksiin johtajuudessa tai puoluedynamiikassa sen perusteella, miten yleisö reagoi eroon - tämä toisi varmasti myös positiivisen tuulahduksen nykytilanteeseen. Tämä on välttämätön toimenpide, jotta Suomi voi saada takaisin suvereniteettinsa, ottaen huomioon EU:n huomattavan laajan vaikutuksen Suomen päätöksentekoprosessiin lainsäädäntömme parissa.

 


Pyrin tässä hieman avaamaan, miten ja millä tavalla Suomi ehkä voisi helpottaa ja voittaa kaupankäyntiin sekä sääntelykehykseen liittyviä haasteita EU-eroprosessin aikana ja eron jälkeen

  1. Solmimalla uusia kahdenvälisiä kauppasopimuksia sekä EU:n että muiden maiden kanssa, sillä olisi tärkeää Suomen viennin säilyttämiseksi ylläpitää suotuisat ja laajat kauppaolosuhteet.

  2. Yhteistyössä erilaisten kauppakumppaneiden kanssa: aktiivisesti etsimällä ja kehittämällä kauppasuhteita EU:n ulkopuolisten maiden kanssa vähentääkseen riippuvuutta yhtenäisistä sisämarkkinoista. Suomen viennistä suuntautuu nyt 65 prosenttia EU:n sisämarkkinoille.

  3. Kansainvälisten standardien muokkaaminen: kansallisten määräysten hyväksyminen ja mukauttaminen kansainvälisten standardien mukaisesti kaupankäynnin helpottamiseksi ja yhteensopivuuden varmistamiseksi maailmanlaajuisilla markkinoilla.

  4. Jatkossakin infrastruktuuriin investoiminen: infrastruktuurin parantaminen logistiikan tehostamiseksi ja näin rajat ylittävän kaupankäynnin tehostamiseksi.

  5. Toimialojen tukeminen: tuen ja kannustimien tarjoaminen teollisuudenaloille, joihin muutokset vaikuttavat, edistäen näin sopeutumista ja joustavuutta.

  6. Osallistuminen diplomatiaan: osallistuminen diplomaattisiin ponnisteluihin myönteisten suhteiden ylläpitämiseksi EU:n ja muiden maiden kanssa edistäen yhteisten etujen edistämistä.

  7. Kotimaan politiikan muokkaus: lähellä kansaa olevan politiikan toteuttaminen, joka stimuloi talouskasvua ja innovaatioita kompensoidakseen mahdollisia kielteisiä taloudellisia vaikutuksia.

  8. Julkisen viestinnän avoimmuus: selkeästi ja ymmärrettävästi kertominen irtautumisen eduista ja haasteista kansalle, pitäen kansan tietoisena koko prosessin ajan ja huomioiden laajasti eri näkökulmat ja odotukset, jotta saadaan myös julkista tukea siirtymälle.

Kaiken kaikkiaan kokonaisvaltainen ja strateginen lähestymistapa olisi oikea, johon sisältyy diplomatia, talouspolitiikka ja kansainvälinen yhteistyö. Nämä näkisin Suomen kannalta ratkaisevan tärkeiksi huomioida ja toteuttaa, jotta Suomi selviytyisi myös Euroopan parlamentista eroon liittyvistä haasteista.


Betydelse för Finland


Utgången från Europaparlamentet bör förberedas noggrant eftersom det skulle inleda en omfattande politisk process i Finland, vilket skulle kräva en folkomröstning. På så vis skulle Finlands medborgare kunna använda sin rösträtt angående utträde ur EU, och detta stöder jag starkt i min kampanjagenda. Finlands medborgare har endast blivit tillfrågade en gång om medlemskap i Europeiska unionen genom en rådgivande folkomröstning. Sedan dess har Finland även anslutit sig till bland annat Ekonomiska och Monetära Unionen (EMU) samt Stabilitets- och tillväxtpakten. Före folkomröstningen måste EU:s nackdelar och fördelar samt de möjliga konsekvenserna för Finlands medborgare nu och i framtiden presenteras begripligt och informativt.

 

Att lämna Europaparlamentet skulle också innebära att Finland skulle kunna återfå sin inrikespolitik, inklusive handelsavtal och sin egen invandringspolitik. Konsekvenserna skulle naturligtvis inkludera ekonomiska och andra politiska aspekter som måste beaktas, samt absolut behovet av att skapa nya internationella relationer utanför EU. Omfattningen av de ekonomiska effekterna kan påverkas under utträdesprocessen genom hur Finland aktivt och beslutsamt navigerar och förhandlar sin ställning på den globala politiska arenan - genom att knyta handelsrelationer med andra länder efter utträdet. Politiskt skulle utträdet också innebära förändringar i Finlands internationella relationer. 


Det kan naturligtvis, om vi tillåter det, påverka de diplomatiska relationerna med EU:s medlemsstater och påverka landets globala ställning. På hemmaplan kan beslutet påverka den politiska dynamiken, vilket kan leda till förändringar i ledarskapet eller partidynamiken beroende på hur allmänheten reagerar på utträdet - vilket säkerligen skulle ge en positiv vind till den nuvarande situationen. Detta är en nödvändig åtgärd för att Finland ska kunna återfå sin suveränitet, med tanke på EU:s betydande inflytande på Finlands beslutsfattande process i lagstiftningen.


Jag försöker här att lite grann öppna upp hur och på vilket sätt Finland kanske skulle kunna underlätta och övervinna utmaningar relaterade till handel och regelverk både under och efter EU-utträdesprocessen:


1. Genom att ingå nya bilaterala handelsavtal både med EU och andra länder, eftersom det är viktigt för Finlands export att behålla fördelaktiga och omfattande handelsförhållanden.


2. Genom att samarbeta med olika handelspartners: aktivt söka och utveckla handelsrelationer med länder utanför EU för att minska beroendet av de enhetliga inre marknaderna. För närvarande riktas 65 procent av Finlands export mot EU:s inre marknad.

3. Genom att anpassa sig till internationella standarder: acceptera och anpassa nationella föreskrifter till internationella standarder för att underlätta handeln och säkerställa kompatibilitet med globala marknader.

4. Genom att fortsätta investera i infrastruktur: förbättra infrastrukturen för att effektivisera logistiken och därigenom ytterligare förbättra gränsöverskridande handel.

5. Genom att stödja branscher: erbjuda stöd och incitament till industrisektorer som påverkas av förändringar, vilket främjar anpassning och flexibilitet.

6. Genom att delta i diplomati: delta i diplomatiska ansträngningar för att upprätthålla positiva relationer med EU och andra länder och främja gemensamma intressen.

7. Genom att forma inrikespolitiken: genomföra en nära folket politik som stimulerar ekonomisk tillväxt och innovationer för att kompensera för eventuella negativa ekonomiska effekter.

8. Genom att ha en öppen och transparent kommunikation: klart och tydligt kommunicera fördelarna och utmaningarna med utträdet till allmänheten, hålla allmänheten informerad under hela processen och ta hänsyn till olika perspektiv och förväntningar för att få offentligt stöd för övergången.

Sammanfattningsvis skulle en holistisk och strategisk metod vara den rätta, som inkluderar diplomati, ekonomisk politik och internationellt samarbete. Jag ser dessa som avgörande för Finland att ta hänsyn till och genomföra för att hantera utmaningarna som är kopplade till ett utträde från Europaparlamentet.


Significance for Finland


Leaving the European Parliament should be thoroughly prepared because it would initiate a comprehensive political process in Finland, which would require a referendum. In this way, Finnish citizens could exercise their right to vote on EU withdrawal, and I strongly support this in my campaign agenda. 

Finnish citizens have been asked only once about membership in the European Union through an advisory referendum. Since then, Finland has also joined, among other things, the Economic and Monetary Union (EMU) and the Stability and Growth Pact. Before the referendum, the disadvantages and advantages of the EU as well as the possible consequences for Finnish citizens now and in the future must be presented comprehensibly and informatively.

Leaving the European Parliament would also mean that Finland could regain its domestic policy, including trade agreements and its own immigration policy. The consequences would of course include economic and other political aspects that must be taken into account, as well as the absolute need to create new international relations outside the EU. The extent of the economic effects can be influenced during the withdrawal process by how Finland actively and resolutely navigates and negotiates its position on the global political stage - by forging trade relations with other countries after withdrawal. Politically, withdrawal would also mean changes in Finland's international relations. It can of course, if allowed, affect diplomatic relations with EU member states and affect the country's global position. At home, the decision could affect political dynamics, which could lead to changes in leadership or party dynamics depending on how the public reacts to withdrawal - which would certainly bring a breath of fresh air to the current situation. This is a necessary measure for Finland to regain its sovereignty, given the EU's significant influence on Finland's decision-making process in legislation.

 

Here I attempt to outline how Finland might ease and overcome trade and regulatory challenges both during and after the EU exit process:

1. By negotiating new bilateral trade agreements with both the EU and other countries, as it is crucial for Finland's exports to maintain favorable and extensive trade conditions.


2. Collaborating with various trading partners: actively seeking and developing trade relations with countries outside the EU to reduce dependence on the unified internal market. Currently, 65 percent of Finland's exports are directed towards the EU's internal market.

3. Adapting to international standards: accepting and adjusting national regulations to international standards to facilitate trade and ensure compatibility with global markets.

4. Continuing to invest in infrastructure: improving infrastructure to streamline logistics and thus further enhance cross-border trade.

5. Supporting industries: providing support and incentives to industrial sectors affected by changes, thus promoting adaptation and flexibility.

6. Engaging in diplomacy: participating in diplomatic efforts to maintain positive relations with the EU and other countries and promote common interests.

7. Shaping domestic policy: implementing a people-centered policy that stimulates economic growth and innovation to compensate for any potential negative economic impacts.

8. Public transparent communication: clearly and comprehensively communicating the benefits and challenges of the withdrawal to the public, keeping the public informed throughout the process, and considering various perspectives and expectations to garner public support for the transition.

Overall, a holistic and strategic approach would be the right one, encompassing diplomacy, economic policy, and international cooperation. I see these as crucial for Finland to consider and implement to address the challenges associated with leaving the European Parliament.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita